Корисні посилання

Міністерство освіти та науки
Вища рада юстиції України
Сайт історії України
Освіта Житомирщини
Сайт Житомирської міської ради
Освіта Коростенщини
















„Мікрофон"


Метод „Мікрофон" дає можливість кожному висловлювати думку швидко, по черзі, відповідаючи на запитання.
Правила проведення „Мікрофону":
>   говорити має право тільки той учень, у кого символічний мікрофон.
>   відповідні не коментують і не оцінюють;
>   коли хтось висловлюється, інші мають дотримуватися тиші.





«Мозковий штурм»
Це ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, який спонукає учасників виявляти свою уяву та творчість. Він передбачає вільне висловлювання думок усіх учасників і допомагає знаходити багато ідей та рішень
Учитель на уроці називає тему „Мозкового штурму". Його організовують за такими правилами:
1.   Всі учасники „штурму" пропонують ідеї щодо розв'язання висунутої проблеми (ідеї можуть бути будь-якими, навіть фантастичними)
2.   Один учень („секретар") записує на дошці всі пропоновані ідеї. Коли група   вважає   кількість   поданих  ідей  достатньою,   переходять  до наступного етапу..
3.   Ідеї групують, аналізують, розвивають групою. Можна вдосконалювати чужі ідеї.
4.   Обирають найкращі рішення.
Правила поведінки під час «мозкового штурму»
1.  Намагатися висунути якомога більше ідей щодо вирішення проблеми.
2   Включити   свою  уяву:   не  відкидати   ніякої  ідеї   тільки  тому   що  вона суперечить загальній думці.
3.   Ви  можете  подавати  скільки  завгодно Ідей  або розвивати  щеінших учасників.
4.   Не    можна    критикувати    висловлювання    інших    та    давати    оцінку запропонованим ідеям.





Займи позицію"


Цей метод допомагає проводити дискусію зі спірної, суперечливої теми. Він дає можливість висловитися кожному учневі, продемонструвати різні думки з теми, обґрунтувати свою позицію в будь-який час, якщо вас переконали, та назвати більш переконливі аргументи.
Порядок проведення:
1.   Учитель   називає   тему   та   пропонує   вам   висловити   свою   думку   з досліджуваної теми;
2.   Найбільш чітко виражені позиції (думки) записують на 2-5 плакатах.
3.   Учневі потрібно стати в групу учнів біля того плакату, на якому записана позиція, що збігається з його точкою зору.
4.   Учні готуються до обґрунтування своєї позиції.
5.   Якщо після обговорення дискусійного питання учень змінив свою точку зору, він може перейти в іншу групу й пояснити причину свого переходу, а також назвати найбільш переконливу ідею або аргумент протилежної сторони (іншої групи).







Навчаючи-вчуся"



Цей метод дає учневі можливість взяти участь у навчанні та передачі своїх знань іншим, у даному разі своїм однокласникам під час уроку. Роботу організовують таким чином:

1.   Після того як учитель  назвав тему та  мету урокуроздав  картки  із завданням, учні ознайомлюються з інформацією, що міститься на картках.

2.   Якщо щось не зрозуміло, учень запитує про це та перевіряє в учителя, чи правильно він зрозумів інформацію.

3.   Учні готуються до передачі цієї інформації іншим у доступній формі.

4.   Всім необхідно ознайомити зі своєю інформацією однокласників. Учень має право говорити тільки з однією особою одночасно. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своєю інформацією з іншими учнями й самому дізнатися про щось від них.

5.   Коли всі поділилися та отримали інформацію, розкажіть у класі, про що ви дізналися від інших.



„Робота в парах"

Робота в парах є різновидом роботи в малих групах. Ця форма роботи дозволяє учням набути навичок співробітництва, оволодіти вміннями висловлюватися та активно слухати.
Учні організують свою роботу так:
1.   Читають завдання та інформацію до його виконання.
2.   Визначають, хто говоритиме першим.
3.   Висловлюють свої думки, погляди на проблему по черзі.
4.   Визначають, хто докладатиме про результати роботи всьому класу, та готуються до цього.
Для ефективного спілкування в парах:
1.   Зверніть увагу на:
>   мову тіла: сідайте обличчям до того, з ким говорите, нахиляйтеся вперед, встановлюйте контакт очима;
>   допомагайте партнерові говорити, використовуючи слова та жести заохочення (кивок головою, доброзичливу усмішку, вигук „так-так");
>   якщо   необхідно,   ставте   уточнюючі   запитання   (запитання,   які допомагають прояснити ситуацію). Наприклад: „Ти справді маєш на увазі що...?", „Чи правильно я зрозуміла, що ...?";
>   говоріть чітко, по суті справи наводячи приклади та пояснюючи свої думки.
2.   Запам'ятайте, чого не слід робити під час активного слухання:
>   давати поради;
>   змінювати тему розмови;
>   оцінювати особу, яка говорить;
>   перебивати;
>   розповідати про особистий досвід.




«Ток-шоу»


Метою такої форми роботи є отримання навичок публічного виступу та дискутування.
Вчитель на такому уроці є ведучим. Роботу він організовує так:

1.   Оголошує тему дискусії.

2.   Запрошує висловитися із запропонованої теми „запрошених гостей".

3.   Надає слово глядачам, які можуть виступити зі своєю думкою протягом 1 хв. або поставити запитання „запрошеним".

4. «Запрошені» мають відповідати лаконічно та конкретно.

5. Ведучий   теж   має   право   поставити   своє   запитання   або   перервати
виступаючого.

Ця форма роботи допоможе учням навчитися брати участь у загальних дискусіях, висловлювати та захищати свою позицію,





„Розігрування правової ситуації в ролях"


Мета розігрування ситуації в ролях » визначити ставлення до конкретної життєвої ситуації, набути досвіду шляхом гри

Рольова гра імітує реальність та дає можливість діяти „як насправді". Учень може розігрувати ситуація зі свого особистого досвіду

Правила участі у рольовій грі:
>   чітко дотримуватися своєї ролі;
>   намагатися слухати партнерів по грі та вчителя;
>   не коментувати дії інших;
>   намагатися поставитися до своєї ролі як до реальної життєвої ситуації, вжитися в роль;
>   вийти з ролі по закінченню сценки;
>   взяти  участь  в  обговоренні   розіграної  ситуації  та   поділитися   своїми відчуттями в ролі.




„Ажурна пилка"


Метод дозволяє учням працювати разом, щоб визначити значну кількість інформації за короткий проміжок часу, а також заохочує учнів допомагати одне одному „вчитися навчаючи".
Під час роботи за допомогою методу „Ажурна пилка" учні працюють в різних групах.
>   Спочатку вони працювали в .домашній" групі.
>   Потім в іншій групі учні виступають в ролі „експертів" з питання, над яким працювали в „домашній" групі, та отримують інформацію від представників інших груп.
>   Потім учні повертаються в свою „домашню" групу, для того щоб поділитися тією новою інформацією, яку їм надали учасники інших груп.
Домашні групи:
-    Кожна група отримує завдання, вивчає його та обговорює свій матеріал. Бажано обрати в групі головуючого, тайм-кіпера (той, хто стежить за часом)
та особу, яка ставить запитання, щоб переконатися, що кожен учасник розуміє зміст матеріалу.
„Експертні" групи:
-    Після того як учитель об'єднав учнів у нові групи, вони стають експертами з тієї теми, яку вивчали в „домашній" групі;
-    Учні по черзі намагаються за визначений учителем час якісно і в повному обсязі донести інформацію до членів нових груп та сприйняти нову інформацію від них.





„Коло ідей"


Цей метод є ефективним у вирішенні гострих суперечливих питань та базовим для створення списку загальних ідей.

Метою методу є залучення всіх учасників до дискусії. Він дозволяє уникнути ситуації, коли перша група, що виступає, подає всю інформацію з проблеми.
Порядок проведення:

1. Учитель висуває дискусійне питання та пропонує його обговорити в кожній групі.

2. Після того, як вичерпано час на обговорення, кожна група доповідає всьому класу лише один аспект того, що вони обговорили.

3.   Групи висловлюються по черзі, поки не будуть заслухані всі доповіді.

4.   Під  час обговорення  теми  складають  список запропонованих ідей  та записують його на дошці.


 „Акваріум"
Ефективним методом розвитку вміння вести дискусію є «Акваріум".

Після того як учитель розподілив учнів на дві-чотири групи й запропонував їм завдання для виконання та необхідну інформацію, одна з груп посідає в центр класу, утворивши внутрішнє коло („Акваріум").

Всі учасники цієї групи починають обговорювати запропоновану вчителем проблему. Всі інші учні мовчки спостерігають за обговоренням. Групі, що працює, для виконання завдання необхідно:
-    прочитати вголос ситуацію;
-    обговорити її в групі, використовуючи метод дискусії;
-    дійти спільного рішення.
На цю роботу групі дають 3-5 хвилин. Усі інші учні класу мають тільки слухати, не втручаючись у хід обговорення. Після закінчення часу група займає свої місця, а вчитель ставить класу запитання:
>   Чи погоджуєтеся ви з думкою групи?
>   Чи була ця думка достатньо аргументованою, доведеною?
>   Який з аргументів ви вважаєте найбільш переконливим?
Після цього місце в „Акваріумі" займає інша група, яка обговорює наступну ситуацію (проблему).
Всі групи по черзі мають побувати в „Акваріумі", і результати роботи кожної з них мають бути обговорені в класі.






„Суд від свого імені"


Цей метод дозволяє учням отримати уявлення про спрощену процедуру приймання судового рішення та провести рольову гру - судовий процес за участю 3-х осіб: судді, який слухатиме обидві сторони і прийматиме рішення, позивача та відповідача.

Після того як учитель поділив учнів на три однакові групи: судді, позивачі та відповідачі, він дає кожній групі завдання.
 А) суддям - підготовку запитань;
 Б)   позивачам   -   підготовку  вступної   промови-обвинувачення   та   викладу аргументів;
 В) відповідачам - підготовку промови-відповіді на захист.

Для ефективної роботи необхідно з'єднати в групи: одного суддю, одного позивача та одного відповідача. Тепер можна починати суд у кожній групі за таким порядком або сценарієм:
1.   Вступні заяви учасників судового процесу.
2.   Позивач викладає аргументацію, суддя ставить йому запитання.
3.   відповідач викладає суть захисту, суддя ставить йому запитання.
4.   Суддя ухвалює рішення.

Після того як весь клас знову об'єднується, суддя оголошує своє рішення.














Немає коментарів:

Дописати коментар