Конспекти уроків з правознавства

Тема "Що таке права і свободи людини"

Мета :ознайомити учнів з їх правами та обов’язками ,

навчити працювати з нормативними документами ;

розвивати вміння аналізувати та систематизувати , 

самостійно працювати з документами, розв’язувати 

юридичні ситуації ;

виховувати повагу до прав оточуючих. 

Тип уроку :урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання : Конвенція про права дитини , Загальна 

Декларація прав людини і громадянина ,дидактичний 

матеріал.

Очікувані результати 

Після вивчення цієї теми учні зможуть :

- пояснювати поняття «права і свободи людини» ;

- характеризувати види прав людини і наводити приклади ;
- називати міжнародні документи з прав людини і 

прав дітей та аналізувати зміст статей Загальної 

Декларації прав людини , Конвенції ООН про права 

дитини ;

- висловлювати власні судження про значення прав 

людини і дитини.
Хід уроку
І Повідомлення теми і мети уроку.
І І Вивчення нового матеріалу.
1 Метод «Криголам»
Підберіть одне слово , яке б характеризувало Вас
2. План уроку
1.Декларація прав людини і громадянина. Конвенція ООН про права дитини.
2. Як захищаються права і свободи в Україні і світі
1.1 Розповідь вчителя (1 питання )
 Захист прав людини є одним із головних завдань міжнародної спільноти,  в галузі прав людини існує близько 300 декларацій, конвенцій, хартій, у різний час створених і визнаних світовим товариством. Цей процес набув особливої інтенсивності після розгрому фашизму, закінчення другої світової війни, створення Організації Об'єднаних Націй (ООН), інших демократичних міжнародних інституцій.
Першим міжнародним актом із прав людини універсального характеру була Загальна декларація прав людини, прийнята 10 грудня 1948 року Генеральною асамблеєю ООН. За цей документ проголосували 48 держав — членів ООН. На сьогодні декларація ратифікована більшістю держав світу, у тому числі й Україною. Декларація складається з преамбули і 30-ти статей.
1.2 Вправа мікрофон  Запитання: Чому для захисту прав дитини було прийнято окремий законодавчий акт, який називають «Світовою конституцією прав дитини», Конвенцію про права дитини?  (Тому, що дитину ані в чому не можна порівнювати з дорослими Права дитини  - певні специфічні можливості, які необхідні дітям для існування й досягнення зрілості.)
1.3 Розповідь вчителя
 Конвенція про права дитини була прийнята одноголосно Генеральною Асамблеєю Організації Об'єднаних Націй 20 листопада 1959 року.
Цей особливий документ готувався, обговорювався та узгоджувався більше десяти років і був ратифікований 193 країнами світу. Верховна Рада України ратифікувала (затвердила) Конвенцію ООН про права людини 27 вересня 1991 року Конвенція набула чинності в Україні і з цього часу є частиною національного законодавства. Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті, в яких визначено 40 прав дітей.
.
За Конвенцією дитиною є кожна особа віком до 18 років, якщо тільки національним законодавством не встановлено більш ранній вік досягнення повноліття.
1.4 Робота з документами
Опрацювання прав дитини закріплених  в Конвенції
Права «Піклуйся про мене» Права «Не знущайся наді мною» Права «Я маю власну думку» Права «Спеціальних потреб»
1.5 Тренінг

Зараз я розповім вам історію, складену на підставі фактів, що мали місце в дійсності. 
1) Отже, жила-була дівчинка. Вона росла дуже щасливою дитиною. У неї були мама й батько, бабуся й дідусь і навіть старший брат. У дівчинки була РОДИНА. (Тренер виводить учасника, якому була віддана картка «РОДИНА», і з'єднує його ниткою з «ДИТИНОЮ».)
2) Усі члени родини дівчинку дуже любили та піклувались про неї, вона знала тоді, що таке дійсна ЛЮБОВ. (Виводиться учасник із карткою «ЛЮБОВ». Протягується друга ниточка.)
3) Родина дівчинки була досить забезпеченою й жила у великому та світлому будинку. (Виходить учасник із карткою «ДІМ»; протягується ниточка.)
4) Дівчинка училась у школі-гімназії, одній із кращих у їхньому місті, вона одержувала ОСВІТУ. (Вихід наступного учасника з карткою «ОСВІТА», протягується ниточка.)
5) У такий спосіб дотримувались ПРАВА маленької людини. (Вихід учасника з карткою «ПРАВА»; протягується ниточка.)
6) Але так уже сталось, що майже в один рік батько та старший брат дівчинки загинули в автокатастрофі. Мама, не справившись із таким горем, почала сильно пити, а бабуся й дідусь, не перенісши лиха, що прийшло, вмерли один за одним. Так у дівчинки не стало РОДИНИ. (Тренер входить у коло й перерізає ножицями ниточку «ДИТИНА»-«РОДИНА».)
7) А разом з рідними пішла й ЛЮБОВ. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ЛЮБОВ».)
8) У дівчинки не стало й ДОМУ. (Тренер ріже нитку «ДИТИНА»-«ДІМ»), тому що мама продала його за борги.
9) Дівчинка разом з мамою опинилась на вулиці. Вона перестала ходити до школи. (Тренер обриває нитку «ДИТИНА»-«ОСВІТА».) 
10) Права дівчинки не дотримувались, тому що з нею поруч не було дорослих, які би про неї піклувались. (Тренер розрізає нитку «ДИТИНА»-«ПРАВА».)
Висновок: Це дуже сумна історія однієї дівчинки. Але вона напевно допомогла кожному відшукати відповідь на запитання: які ж умови необхідні кожній дитині для повноцінного життя та розвитку. Давайте обміняємось думками.
3.6 Колективна робота А зараз ми з вами будемо в ролі суддів.
Перегляд відео матеріалів та встановлення, які права порушено
1. Яке право Колобка порушено у казці? (право на життя).
2. Згадаймо казку «Бридке каченя» . Яке право бридкого каченяти було порушено? (всі рівні у правах).
3. Які права Попелюшки порушувала мачуха? (право на відпочинок).
2.1 Розповідь вчителя (2 питання)
Якщо ваші права порушені, існують органи й установи, які мають вам допомогти. Передусім, ви можете звернутися до прокуратури — спеціального державного органу, до повноважень якого належить, зокрема, нагляд за додержанням прав і свобод людини й громадянина органами державної влади і місцевого самоврядування іншими посадовими и службовими особами. Можна також звернутися до суду, який має право розглядати будь-які  правовідносини в нашій державі.
Проте іноді людині не вдається знайти розв'язання своєї проблеми в Україні. У цьому випадку після того, як вичерпано всі національні засоби захисту, людина має право звернутися за захистом своїх прав до міжнародних органів, організацій, зокрема до Європейського Суду з прав людини, який знаходиться в Страсбурзі (Франція). При цьому необхідно звернути увагу, що звернення до Суду можливе лише для захисту прав, які гарантовані європейськими конвенціями, міжнародними актами і якщо права було порушено державою, її органами, а не окремими особами, неурядовими організаціями тощо. 

Звернення може бути прийняте до розгляду Судом лише у випадку, коли воно направлено до Суду не пізніше як за шість місяців після прийняття остаточного рішення в Україні. 

Звернення має бути підписаним (анонімні заяви не розглядаються, до заяви додаються копії рішень та інших документів, необхідних для розгляду справи.

2.2 Знайди свою половинку
Класу розданий матеріал в одних назва установи в інших визначання чим ця установа займається. Діти мають співставити.

Органи та установи, які діють у системі соціально – правового захисту дітей в Україні
--- Центри соціальних служб для сім'ї дітей та молоді
--- Служби у справах неповнолітніх
--- Прокуратура
--- Органи охорони здоров’я
--- Органи управління освітою
--- Державна служба зайнятості
2.3 Метод Займи позицію
Як ви вважаєте Чи повністю захищені права дитини в Україні
Так                  Не визначився                   Ні

 ІІІ Підсумки уроку

. – Яка тема нашого сьогоднішнього уроку?

- В яких документах зазначені наші права і обов’язки. 
        
IVДомашнє завдання

  Вивчити параграф

 Написати есе «Як ви розумієте вислів «Мої права закінчуються там де починається ніс мого сусіда»

- Діти самі себе оцінюють(на шкалі оцінювання дитина має прикріпити оцінку на яку вона вважає, що заслуговує на уроці).Вчитель коректує оцінки.



Тема "Право на освіту"

Мета: дати уявлення про юридичний зміст права на освіту в Україні, навчальні заклади, в яких можна здобути середню освіту і про їх відмінності, розповісти про учасників навчально-виховного процесу та їхні права та обов’язки; формувати вміння: пояснювати юридичний зміст права на освіту в Україні; висловлювати судження щодо його важливості для людини; виховувати розуміння важливості освіти.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку


I Організаційний моментПеревірка домашнього завданняМетод «Електричний стілець»II.  Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

Був собі хлопець. Його дуже любили батьки. Так любили, що ні в чому не могли відмовити. І коли, навчившись у першому класі читати, писати й рахувати, він сказав батькам:
«Я більше не хочу ходити до школи і взагалі вчитись», — ті не змогли йому заперечити. Хлопець залишився вдома. Минали роки. Хлопець виріс, став дорослим, але все ще сидів вдома або гуляв із друзями. Та от настав час, коли його старенькі батьки померли.
Метод «Мікрофон»
 Складіть розповідь про подальше життя цього хлопця.
III. Вивчення нового матеріалу
План уроку
1.  Право на освіту.
2.  Система освіти в Україні.
3.  Права та обов’язки учнів, вчителів та батьків в навчальному процесі.
1.1 Розповідь вчителя

Освіта — основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави. Мета освіти — всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей; формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору; збагачення  на  цій  основі  інтелектуального,  творчого,  культурного потенціалу народу, підвищення його освітнього рівня; забезпечення
народного господарства кваліфікованими фахівцями.
«Освіта в Україні ґрунтується на засадах гуманізму, демократії, національної свідомості, взаємоповаги між націями і народами», — так записано в Законі України «Про освіту».
Утвердження й забезпечення права людини на освіту в будь-якій країні є одним з найважливіших обов’язків держави. Це зумовлено тим, що освіта в сучасному глобалізованому й інформатизованому світі дедалі більше стає вирішальним чинником суспільного прогресу та національної безпеки, важливою складовою повного розвитку людської особистості, збільшення поваги до прав і свобод людини.
Сьогодні цілком очевидно, що без належної освіти людина не зможе забезпечити собі відповідних умов життя і реалізуватись як особистість, а також усвідомити й захистити свої права. Високий рівень освіти населення є важливим чинником, що позитивно впливає на створення сприятливих умов для повної реалізації прав і свобод людини і громадянина.
1.3 Робота з правовими джерелами
Стаття 53 Конституції України
1.4 Обговорення опрацьованого
2.1 Розповідь вчителя
Структура освіти :
1 Дошкільна освіта і виховання ;
2 Загальна середня освіта ;
3 Позашкільна освіта і виховання ;
4 Професійно – технічна освіта ;
5 Вища освіта ;
6 Післядипломна освіта ;
7 Самоосвіта.
3.1 Повідомлення учнів
- Права учнів;
- Обов’язки учнів;
- Права та обов’язки батьків
3.2 Робота з кейсом (кейс-технологія)
Учитель. Перед вами лежить опис ситуації (кейс), пакет документів і питання, які допоможуть вам знайти реальний вихід зі створеної ситуації.
Неповнолітня няня
Марійка живе у невеличкому селищі, їй п'ятнадцять років, вона закінчила дев'ять класів. Марійка має трирічну сестру Настю та двох братиків-близнюків, якими випов¬нився один рік. Батько дівчини працює водієм міжнародного автобусного маршруту. Оскільки зарплати батька не вистачає для утримання родини, мама працює на фермі. Батьки Марійки вирішили, що дочка не відвідуватиме 10-й клас, а наглядатиме сестричку і братиків і господарюватиме у хаті. Класному керівникові Надії Степанівні, яка відвідала сім'ю Марійки, батьки повідомили свої аргументи, додавши, що якихось особливих здібностей та бажання вчитися у Марійки немає, а здобути освіту можна у будь-якому віці, якщо сама Марійка цього забажає. Дочка не сумує за школою, однокласниками та вчителями, з якими досить часто конфліктувала. Удома потрібні няня і робочі руки, хоча домашня робота теж не дуже до вподоби Марійці, а ось братиків і сестричку вона дуже любить і добре їх доглядає.
Запитання та завдання
- Проаналізуйте ситуацію. Чи згодні ви з рішенням і діями батьків Марійки? Чому?
- Чи повинна Марійка ходити до школи? Чому?
- Які засоби розв'язання даної проблеми ви можете запропонувати?
3.3 Скласти Сенкан до слова ОСВІТА
IV.  Підсумки уроку
Учитель узагальнює відповіді учнів і робить  висновок про те, що здобуття повної загальної середньої освіти є як правом, так обов'язком кожного громадянина України, набуття освіти є умовою досягнення успіху у  житті.
VI. Домашнє завдання
--   Опрацювати текст підручника 
Написати есе «Якби я був директором школи (начальником районного (міського, обласного) відділу освіти, Міністром освіти України), то для вдосконалення системи освіти в країні (області, школі) вжив би таких заходів…»




Тема "Конституційні права і обов'язки людини"

Мета: ознайомити учнів з конституційними правами та свободами людина і громадянина, їх класифікацією, пояснити значення прав та свобод людини і громадянина та їх захист в Україні; формувати вміння визначати різні види прав людини, оцінювати результати власної та групової діяльності; розвивати навички роботи з нормативно-правовими актами; виховувати повагу до прав людини.
Обладнання: Конституція України, Загальна Декларація прав людини, Міжнародні пакти про права людини, Європейська конвенція прав людини, підручник.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1 Перевірка домашнього завдання
 -Правовий диктант
* громадянство  * іноземець   * апатрид   
* біпатрид    * біженець    *громадянин держави.
- Усне опитування.


ІІ. Актуалізація опорних знань.
Повідомлення теми та мети уроку
ІІІ. Вступна частина.
    1 План уроку
1 Якими є конституційні права і свободи людини і громадянина.
2 Які основні обов’язки закріплює конституція України.
  1.1 Робота в парах
Обговоріть у чому полягає головна думка казки? Як ви розумієте висновок садівника : «Той , кого заставляють працювати хомут і батіг , не може бачити майбутнього»?

У полі працювали Віл і Садівник. Віл, запряжений в плуг, орав поле. Повільно сунув він по землі — тягли було нелегко. Та Віл звик коритися господареві. Він знав: як тільки стане, то господар боляче вперіщить його батогом та щ,е й сіна дасть менше увечері. А  Садівник скопав  невелику кам'янисту грядочку,   підготував   на   виноградник,   віл
уранці   чув   розмову  господаря   і   Садівника. Тоді Садівник сказав: «Ця кам'яниста грядка навіть волові не під силу». Тепер  Віл  вухам
своїм   не   вірить:   копає   Садівник   грядку   й
співає. Із нього піт  тече, а він співає, і очі у нього веселі, раді
— Садівниче, тобі важко? — питає Віл, порівнявшись із ним,
— Ой, як важко...— відповідає Садівник.
— То чого ж ти співаєш і очі у тебе такі радісні?
Бо я бачу и,ю мертву кам'янисту діляночку вже скопаною. Бачу радість в очах людей.
Як же ти все це бачиш? — питає здивований Віл. — Цього ж немає.
Якби людина бачила тільки те, що є, вона не була б людиною. Людина бачить своє майбутнє.
Навчи мене. Садівниче, бачити те, чого ще  немає.
Добре, — каже Садівник, — зараз я визволю тебе з хомута
— Але ж без хомута і батога я не зможу працювати, — благає Віл. Садівник тільки розвів руками й подумав: «Той, кого заставляють працювати хомут і батіг, не може бачити майбутнього». Та він цього не сказав , бо Віл все одно нічого б не збагнув».

 1.2Самостійна робота

Працюючи з текстом 2 розділу Конституції України випишіть
Права і свободи людини         Статті Конституції України
Громадянські
Політичні
Економічні
Соціальні
Культурні 
1.3 Розповідь вчителя (1 питання )
1.4 Робота в парах

Опрацювання юридичних ситуацій

Визначте , які права людини були порушені в зазначених ситуаціях
1. Міжнародний кримінальний суд оголосив , що видає орден на арешт президента Судану Омара аль-Башира за звинуваченням у воєнних злочинах і злочинах проти людяності в суданському регіоні Дарфур Президентові Судану Омару Хасанові Ахмаду  аль-Баширові висунули сім звинувачень у воєнних злочинах, злочинах проти людяності, вбивствах ,  насильному переселенні й інших. За оцінками ООН, від початку збройного міжетнічного конфлікту в західносуданській області Дарфур 2003 року там загинули - і безпосередньо від бойових дій, і від  голоду та хвороб, які супроводжують їх, - до 300 тисяч людей, а ще близько 2 мільйонів 700 тисяч мусили залишити домівки,
2 Під час допиту підозрюваного у скоєнні злочину правоохоронці за допомогою погроз та шляхом застосування фізичної сили намагалися «вибити» з нього потрібні свідчення;

3 Двох неповнолітніх було затримано нарядом міліції, коли вони виходи з кінотеатру . У відділенні міліції їм  не повідомили причини затримання Через 4 дні про це було повідомлено їх батьків , які прийшли забрати їх
4 Директор приватного підприємства використовуючи міні – АТС часто прослуховував телефонні розмови працівників своєї фірми і час від часу втручався в розмови.
5 Із газетної статті «….незабаром у суді пройдуть слухання за позовом гр.. К. щодо друку  у місцевій газеті недостовірної інформації про нього та членів його сімї , коли він балатувався у депутати міської ради
6 17-літній Андрій К. вирішив зїздити в Польщу на запрошення свого друга. Але йому було відмовлено у видачі закордонного паспорта , оскільки через 8 місяців він підлягає призову до Збройних Сил України і може до цього часу не повернутися в Україну.
  2.1 Розповідь вчителя (2 питання )
   2.2 Робота з термінами
-обовязки людей.
   2.3 Колективна робота

 Аналіз ситуації

Чи служитиме Василь в армії
Василь мріяв стати ветеринаром , однак після закінчення середньої школи не пройшов до університету за конкурсом. Тоді він влаштувавсь до зоопарку доглядати тварин. Весною , згідно із законом про військовий обов’язок його мали призвати на військову службу. Отримавши повістку , Василь прийшов до районного військового комісаріату й подав заяву , в якій просив направити його на невійськову службу , наприклад , на роботу у міський шпиталь або в приймальник для бездоглядних собак і котів , аргументувавши це тим , що служити в армії не зможе оскільки вже 2 роки є членам пацифістської молодіжної організації «Прощавай , зброє!»

  2.4 Робота в групах

Складіть рекомендації , як не допустити порушення прав та , як слід діяти у випадку їх порушення.
ІV. Заключна частина.
Підсумки уроку
V. Повідомлення домашнього завдання.
Домашнє завдання
               *вивчити параграф
               *Написати коротке есе «Чи є обов’язки обмеженням ваших прав»






   


Тема "Що означає бути громадянином своєї держави"

Мета: сформувати у учнів уявлення про поняття «громадянин», «громадянський обов’язок»; розвивати критичне мислення при розв’язанні правових ситуацій;  виховувати повагу до морального досвіду поколінь, поважне ставлення до прав людини.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Основні поняття:громадянство,апатриди, біпатриди.
Очікувані результати:
Після уроку учні можуть
- пояснювати терміни;
- аналізувати юридичні ситуації;
- критично мислити в нестандартних правових випадках.
Хід уроку

І. Рефлексія
Перевірка домашнього завдання
- Правовий диктант
А)права дитини        б)громадянські права       г)політичні права
Д)культурні права      е)права і свободи людини
Є)Загальна декларація прав людини.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Основна частина.
 Вивчення нового матеріалу:
       1 План уроку
1. Що означає бути громадянином держави.
2. Як набути громадянства України.
3. За яких підстав припиняється громадянство України.
1.1 Розповідь вчителя (1 питання)
1.2 Робота з термінами
- громадянство; - іноземець; - апатрид; - біпатрид;
біженець.

1.3 Вправа Мікрофон

учні висловлюють своє бачення , що означає бути громадянином:
~ Коли людина бере участь у подіях, пов’язаних з життям країни, вона є її громадянином, і про це потрібно пам’ятати завжди.
~ Бути сином або дочкою своєї країни означає робити все для її процвітання.
~ Бути громадянином означає відповідальним за долю країни.
~ Під громадянськістю розуміється уміння берегти свою країну.
~ Кожна людина забов’язана виконувати свій громадянський обов’язок.
~ У громадян України є обов’язок любити країну, захищати її, поважати її символи, культуру, мову, традиції.
~ Справжній громадянин наділений не тільки громадянськими якостями, але й громадянськими почуттями: почуттям любові, відповідальності, причетності, гордості за свою країну, провини.
~ П’ятикласники можуть теж виконати свій громадський обов’язок: берегти природу, шанувати традиції, символи, культуру та ін.
~ Не обов’язково бути дорослим, щоб виявити свої громадські почуття.
        1.4 Самостійна робота
Прочитайте статтю 4 Конституції України і поясніть :
- Що таке єдине громадянство?
- Чому більшість держав не дають права своїм громадянам стати біпатридами ?
2.1Розповідь вчителя ( 2 питання )
2.2 Колективна робота ( конспектування)
- Підстави набуття громадянства України:
А)за народженням
Б)за територіальним походженням :
В)внаслідок прийняття до громадянства ;
Г)внаслідок поновлення в громадянстві ;
Д)внаслідок встановлення опіки над громадянами визнаними недієздатними.
  2.3 Робота в парах
Розв’язування юридичних задач
1) Семирічний Вася народивсь в сімї громадян України. Одного разу він запитав у вчительки «Маріє Іванівно , у мене ж нема паспорта , то що – я не громадянин України?»Вчителька відповіла 
-----

2) Громадянин Естонії звернувсь до президента України з проханням надати йому громадянство України й отримав відповідь , що ,згідно з законодавством України 
----

3) Колишня громадянка України після 7 років проживання в Ізраїлі повернулася в Україну . Комісія при президенті з питань громадянства задовольнила її прохання і вона 
----------

4) У пари апатридів ,які проживають в Україні, народилась дитина. Батьки збентежені – невже і їхня дитина залишатиметься особою без громадянства , аж доки вони не набудуть громадянства України. Юрист їм відповів 
------

5) Мойсеєнко Валентина – громадянка України , народила двох дівчаток. Батько дитини – громадянин Сирії Аль Махмед постійно проживає в Україні. Він впевнений , що його доньки стануть громадянами 
------

6) Під час відвідування батьків , які проживають у Білорусі, у громадян України Іваненків народилась донька. Вони вважають її громадянкою 
-----

      2.4 За допомогою методу «Карта ідей» дайте відповідь на такі питання : «Що спільного і відмінного між»:
- підставами набуття громадянства за народженням і походженням
- прийняттям до громадянства та поновленням в громадянстві
- виходом з громадянства та втратою громадянства
- громадянством та підданством.

    3.1 Розповідь вчителя (3 питання)
     3.2 Робота в парах
Розгляньте юридичні ситуації
1)Громадянин Білорусі хоче прийняти громадянство України. Він вільно розмовляє українською мовою , має власне кафе в Україні . не порушував закони України. Яких умов йому ще слід дотриматись щоб стати громадянином України?
2)Особа без громадянства проживає в Україні останні 4 роки , має власну квартиру . отримує пенсію , вивчила українську мову , не притягувалась до юридичної відповідальності , подала заяву про прийняття до громадянства України. Яку відповідь вона отримає?
3) Батьки Антона К. (14 років ) переїжджають на постійне місце проживання в Росію , змінюючи при цьому громадянство України на російське. Антон не бажає переїжджати, змінювати громадянство і хоче далі жити в Україні з бабусею.Як буде вирішена ситуація.? Чи буде врахована думка дитини?
4)У сімї громадян України , що перебувають на заробітках в Італії , народилась дитина. Громадянином якої країни буде дитина?
     3.3 Метод «Мозковий штурм» .
Продовжіть речення
«Громадянство України для мене це - ……..»
     3.4 Дискусія «Подвійне громадянство – за і проти»

ІV. Підсумки уроку
V. Заключна частина.
Домашнє завдання     
    *вивчити параграф
*Відповісти на питання «Навіщо вам паспорт якщо Ви вже маєте свідоцтво про народження?» 













Тема: "Що таке права і свободи людини"
Мета : ознайомити учнів з їх правами та обов’язками , навчити працювати з нормативними документами ;
розвивати вміння аналізувати та систематизувати , самостійно працювати з документами, розв’язувати юридичні ситуації ;
виховувати повагу до прав оточуючих. 
Тип уроку :урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання : Конвенція про права дитини , Загальна Декларація прав людини і громадянина , дерево знань , дидактичний матеріал.
Очікувані результати 
Після вивчення цієї теми учні зможуть :
- пояснювати поняття «права і свободи людини» ;
- характеризувати види прав людини і наводити приклади ;
- називати міжнародні документи з прав людини і прав дітей та аналізувати зміст статей Загальної Декларації прав людини , Конвенції ООН про права дитини ;
- висловлювати власні судження про значення прав людини і дитини.
Хід уроку
І Повідомлення теми і мети уроку.
І І Вивчення нового матеріалу.
2.1 Метод «Криголам»
Підберіть одне слово , яке б характеризувало Вас.                                                                 
                                                                                                                                      

Рівність прав не в тому , що всі ними користуються,
     а в тому , що вони всім надані.
                                                                                    (Сенека)
2.2 План уроку
1. Які права і свободи має людина.
2. Які основні права і свободи проголошує Загальна Декларація прав людини.
3.  Що закріплює Конвенція ООН про права дитини.

2.3 Сократівська бесіда
-- Чого я очікую від сьогоднішнього уроку
2.4 Розповідь вчителя (1 питання )
     Сьогодні питання прав і свобод людини посідає чи не найважливіше місце як у світі, так і в Україні. Наявність прав і свобод, ступінь їх реалізації є основним критерієм визначення розвитку демократії будь-якої держави.
Становище людини в державі характеризується її правовим статусом.
Правовий статус особи — сукупність рис соціального становища, які характеризуються реальними можливостями у життєдіяльності людини щодо задоволення її потреб та інтересів. Передбачає: права, свободи, обов'язки.

Правовий статус особи



Права людини  Свободи людини      Обов'язки людини   

Права людини — це захищена і гарантована державою можливість щось робити і здійснювати, не порушуючи права і свободи інших людей. Тобто можливості людини здійснювати певні дії для задоволення своїх життєво важливих матеріальних і духовних інтересів та потреб, встановлені державою і закріплені нормативно (право на життя, право на освіту, право на власність).
Свободи людини — це відсутність обмежень, утисків у чомусь (діяльності, поведінці), можливість вибору моделі поведінки (свобода світогляду і віросповідання, свобода слова, свобода зборів, мітингів, демонстрацій). Свободи людини — це те саме, що й права, але здійснюються самостійно, і від держави вимагається лише не обмежувати можливості для реалізації цих свобод. За ст. 19 Конституції України ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
 Обов'язки людини — встановлена державою межа та міра обов'язкової поведінки, недотримання якої тягне за собою настання юридичної відповідальності.
2.5 Гра «Дерево знань»
Заповнюється протягом уроку. Учні чіпляють на символічне дерево листки з термінами.
Права людини — це захищена і гарантована державою можливість щось робити і здійснювати, не порушуючи права і свободи інших людей. Тобто можливості людини здійснювати певні дії для задоволення своїх життєво важливих матеріальних і духовних інтересів та потреб, встановлені державою і закріплені нормативно (право на життя, право на освіту, право на власність).
Свободи людини — це відсутність обмежень, утисків у чомусь (діяльності, поведінці), можливість вибору моделі поведінки (свобода світогляду і віросповідання, свобода слова, свобода зборів, мітингів, демонстрацій). Свободи людини — це те саме, що й права, але здійснюються самостійно, і від держави вимагається лише не обмежувати можливості для реалізації цих свобод. За ст. 19 Конституції України ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
 Обов'язки людини — встановлена державою межа та міра обов'язкової поведінки, недотримання якої тягне за собою настання юридичної відповідальності.
2.6 Випереджальне завдання.
Метод «Робимо позначки»
Під час розповіді вчителя випишіть групи прав людини , які закріплені в Загальній Декларації прав людини.

2.7 Розповідь вчителя (2 питання )
 Захист прав людини є одним із головних завдань міжнародної спільноти, у в галузі прав людини існує близько 300 декларацій, конвенцій, хартій, у різний час створених і визнаних світовим товариством. Цей процес набув особливої інтенсивності після розгрому фашизму, закінчення другої світової війни, створення Організації Об'єднаних Націй (ООН), інших демократичних міжнародних інституцій.
Першим міжнародним актом із прав людини універсального характеру була Загальна декларація прав людини, прийнята 10 грудня 1948 року Генеральною асамблеєю ООН. За цей документ проголосували 48 держав — членів ООН. На сьогодні декларація ратифікована більшістю держав світу, у тому числі й Україною. Декларація складається з преамбули і 30-ти статей, в яких уперше в історії  людства і міжнародних відносин проголошено перелік основних громадянських, політичних, соціальних, економічних і культурних прав і свобод людини. Принциповою основою документа є рівність правового статусу людей: «Усі народжуються вільними й рівними за своєю гідністю та правами. Вони наділені розумом і совістю та повинні діяти один стосовно одного в дусі братерства». Серед особистих (громадянських) прав проголошено право на життя, свободу і особисту недоторканність. У документі зазначається, що ніхто не повинен утримуватися в рабстві, у підневільному стані, що ні до кого не повинні застосовуватися тортури, свавільні арешти. Кожен має право на недоторканність особистого і сімейного життя, житла, право на таємницю листування, на захист об'єктивним  судом.
У Декларації детально передбачені такі політичні права як свобода переконань, совісті, мирних зборів, виборчі права. Особливе значення мало включення до Декларації права на працю і на справедливу винагороду за неї, права на рівну оплату праці, права на створення профспілок, права на відпочинок і соціальне забезпечення, права на освіту та участь у культурному житті, права на особливий захист материнства і дитинства. Термін «декларація» означає «оповіщення про наміри», тому Загальна декларація прав людини не є юридично обов'язковим документом. Проте держави, які її підписали, сприймають її як правовий акт. Важливими документами у галузі прав і свобод людини також є:
- Європейська конвенція про захист прав та основних свобод людини (1950р.);
- Міжнародний пакт про громадянські та політичні права (1966р.);
- Міжнародний пакт про економічні, соціальні та культурні права (1966 р.);
- Конвенція про права дитини (1989 р.).
Розроблені на основі Загальної декларації прав людини міжнародні пакти, на відміну від Декларації, є обов'язковими для виконання усіма державами, що їх підписали.
Які є види прав і свобод людини
Міжнародні документи в галузі прав і свобод людини поділяють права і свободи людини на п'ять основних категорій.
  Особисті (громадянські) права і свободи — можливості людини здійснювати певні дії для її фізичного існування та задоволення своїх життєво важливих потреб встановлені державою і закріплені нормативно. Ці права кожна людина отримує народження.
Політичні права і свободи — можливості людини здійснювати певні дії, спрямовані на участь в управлінні державою.
Економічні права і свободи — можливості людини здійснювати певні дії у сфері економічних відносин для задоволення своїх матеріальних потреб.
Соціальні права і свободи — це гарантовані державою можливості людини спрямовані на забезпечення соціальних умов життя.
Культурні (духовні) права і свободи — це можливості людини, встановлені та гарантовані державою, користуватися культурним надбанням людства із практичним використанням та застосуванням. Наявність цих прав сприяє розумовому естетичному, культурному, науковому, творчому розвитку людини.

2.8 Гра «Дерево знань»
Особисті (громадянські) права і свободи — можливості людини здійснювати певні дії для її фізичного існування та задоволення своїх життєво важливих потреб встановлені державою і закріплені нормативно. 
Політичні права і свободи — можливості людини здійснювати певні дії, спрямовані на участь в управлінні державою.
Економічні права і свободи — можливості людини здійснювати певні дії у сфері економічних відносин для задоволення своїх матеріальних потреб.
Соціальні права і свободи — це гарантовані державою можливості людини спрямовані на забезпечення соціальних умов життя.
Культурні (духовні) права і свободи — це можливості людини, встановлені та гарантовані державою, користуватися культурним надбанням людства із практичним використанням та застосуванням.

2.9 Робота в групах
Заповніть таблицю
Статті Загальної Декларації прав людини
№    Права                          
        Громадянські
        Політичні
        Економічні
        Соціальні
        Культурні

2.10 Самостійна робота
Позначте значком «+» , що , на вашу думку, закріплено в міжнародних документах, як права дитини.

         Можливості Закріплено   /не      закріплено  в документах
перебувати в колі своєї сім'ї чи з тими людьми, які найкраще опікуватимуться ними
дивитись мультфільми та розважатись цілий день
мати достатню кількість харчів і питної води
лягати спати незалежно від волі батьків
не ходити до школи
бути захищеними від заподіяння шкоди та жорстокого поводження
висловлювати власні думки та збиратися з метою висловлювання своїх поглядів

2.11 Розповідь вчителя (3 питання )
 Конвенція про права дитини була прийнята одного¬лосно Генеральною Асамблеєю Організації Об'єднаних Націй 20 листопада 1989 року.
Цей особливий документ готувався, обговорювався та узгоджувався більше десяти років і був ратифікований 193 країнами світу. Верховна Рада України ратифікувала (затвердила) Конвенцію ООН про права людини 27 вересня 1991 року Конвенція набула чинності в Україні і з цього часу є частиною національного законодавства. Конвенція ООН про права дитини містить 54 статті, в яких визначено 40 прав дітей.
Конвенція ООН про права дитини — це угода між країнами, в якій записано, як уряд кожної країни має дбати про дітей. Ця подія була сприйнята як важливий етап у міжнародних зусиллях щодо зміцнення справедливості, миру і свободи в усьому світі шляхом заохочення і захисту прав людини. У порівнянні з раніш
прийнятими документами у галузі прав людини Конвенція є першим і найбільш повним документом, у якому ці права набувають чинності норм міжнародного права.
Конвенція звернена у майбутнє, оскільки в ній визнається, що сьогоднішнім дітям — а вони складають половину населення світу — належить продовжити справу встановлення справедливого й гуманного соціального порядку. Конвенція набула чинності 2 вересня 1990 року, через місяць після того, як була ратифікована 20-ю державою, і того ж дня стала частиною міжнародного права для цих перших двадцяти держав.
За Конвенцією дитиною є кожна особа віком до 18 років, якщо тільки національним законодавством не встановлено більш ранній вік досягнення повноліття.
Найважливішими положеннями Конвенції є:
- Кожна дитина має невід'ємне право на життя, і держави забезпечують максимально можливою мірою виживання і здоровий розвиток дитини.
- Кожна дитина з моменту народження має право на ім'я і на громадянство.
- Переконання дитини підлягають уважному розгляду.
- Держава забезпечує здійснення кожною дитиною всіх прав без будь-якої дискримінації або різниці.
- Діти не повинні розлучатися зі своїми батьками, за винятком випадків, коли це роблять компетентні органи в інтересах їхнього добробуту.
- Держава повинна забезпечувати захист дітей від нанесення їм фізичної або психічної шкоди і відсутності піклування.
- Держава забезпечує заміну догляду за дітьми без батьків.
- Дитина має право на користування найбільш сучасними послугами систе-ми охорони здоров'я. Держава повинна охопити нею усіх дітей, приділя-ючи при цьому першочергову увагу профілактичним заходам, пропаганді медичних знань і скороченню дитячої смертності.
- Початкова освіта має бути безкоштовною і обов'язковою.
- Шкільна дисципліна повинна підтримуватися за допомогою методів, що передбачають повагу людської гідності дитини. Освіта має готувати дити-ну до життя у дусі розуміння, миру і терпимості.
- Діти повинні мати час на відпочинок та гру й однакові можливості за-йматися культурною та творчою діяльністю.
- Держава повинна захищати дитину від економічної експлуатації і роботи, яка може перешкоджати отримати освіту або завдавати шкоди її здоров'ю та добробуту.
- Смертна кара або пожиттєве ув'язнення не призначаються за злочин, вчи-нений особами до 18 років.
- Жодна дитина, яка не досягла 15-річного віку, не повинна брати участь у воєнних діях; під час збройних конфліктів дітям повинен бути забезпече-ний спеціальний захист.
- Діти, що належать до національних меншин і корінних народів, мають вільно користуватися власною культурою, релігією та мовою...

2.12 Робота в групах
Гра «Лабіринт»
Опрацьовуючи текст «Конвенції ООН про права дитини» наклейте картинки на яких зображено
1 група «Особисті права»
2 група «Соціальні права»
3 група «Культурні права»
           Перемагає той хто швидше вийде з умовного лабіринту.
2.13 Гра «Підлітки мають знати свої права . або один день з життя Дениса Іванова» 
Ми знаємо, що робити ідо кого звертатися, коли заболіла голова або в разі нападу апендициту. А як бути, ко¬ли порушуються права підлітка? До кого звертатися, кому довіряти, кого запитати? Як поводитися в тій або іншій ситуації? На ці запитання ми спробуємо сьогодні від¬повісти. Для цього ми розіграємо ситуацію із життя учня 9 класу Дениса Іванова
Ситуація 1
Учитель. Добрий день. Сьогодні на уроці ми проаналізуємо письмову роботу. За ре¬зультатами дуже добре видно, хто як готу¬вався: хто добре читав підручник, той добре написав. А той, хто не читав... Ось Іванов, що ти понаписував? Де це ти взяв?!
Іванов (дуже тихо, несміливо). Маріє Іванівно, так це я власні думки виклав.
Учитель. Ну, як це вам подобається? Він свої думки викладає! А підручник нащо? Якщо кожен дурень буде свої дебільні думки писати, то що буде з історією?
І в а н о в. Але...
Учитель. Так ти ще будеш зі мною спере¬чатися?! Іди геть з класу, щоб я тебе більше на своїх уроках не бачила! Дуже розумний!
Запитання до учнів
- Які порушення прав дитини ви поміти¬ли у цій ситуації?
- Яким чином стануть вам у пригоді Закон України «Про охорону дитинства» та «Конвенція про права дитини», які лежать у вас на столах?
Ситуація 2
Іванов пише, мати шиє. Лунає дзвінок телефона. Мати знімає слухавку.
Мати. Добрий день. (Прикривши трубку — синові.) Твій класний керівник. Так, Олено Григорівно, добре. От скотина. Уб'ю його сьогодні. (Погрожує синові кулаком.)Та навіщо ви його захищаєте?! От паразит! Добре, я прийду. До побачення. (Підбігає до сина, починає його бити.) Та скільки ж можу тебе лупцювати, щоб ти зрозумів, як поводитесь у школі? Уб'ю тебе, заразу. Знову мене до школи викликають. Що ти вже зробив на історії? Чому хамив вчителю? Дуже розумний? Все: ніякого Інтернету, ніяких зустрічей з друзями. У школу завтра не підеш, поки не зрозумієш, що треба вчитись. Іди зараз же до дядька в магазин. Розвантажуй машини, хоч від цього буде ко¬ристь. Ледацюга, сидиш на моїй шиї. Та не намагайся втекти, перевірю — вб'ю.
Іванов вибігає з кімнати.
Ситуація З
Іванов підходить до дядька. Зморений. Знімає робочі рукавички.
Іванов. Дядю Володю, вже пізно, дев'ята година. Мені треба додому. Я щось заробив?
Дядька. Ти що, дуже розумний? Віддам матері. Іди зараз же додому, бо мати буде сваритись.
Ситуація 4
Іванов сидить, відпочиває на лавочці. Підходять двоє правоохоронців.
Правоохоронець. Пацан, а ну підійди сюди. Що ти тут робиш?
Іванов. Відпочиваю. Я з роботи.
(Нічого не кажучи, правоохоронці починають перевіряти кишені і забирають все, що знаходять.)
Іванов. Пробачте, але це мій проїзний.
Правоохоронець. Дуже розумний? Пацан, ти щось нам не подобаєшся. Поїха¬ли у відділок.
Ситуація 5
Черговий міліціонер. Документи є?
Іванов. Так, учнівський квіток.
Черговий. Теж мені документ.
Іванов. Але мені ще немає 16 років. Який же у мене може бути ще документ?
Черговий міліціонер. Дуже розум¬ний? Ось зачиню тебе в камері — порозумнішаєш. Давай складемо протокол.
(Черговий гукає: «Відведіть його».)
Ведучий уроку. Минає година, друга. Уже початок на дванадцяту.
Черговий. Де цей малолітній? Підходить Іванов, черговий віддає йому учнів¬ський квіток і каже: «Давай звідси. І більше не поводься так».

Ситуація 6
Іванов на тій же лавочці.
Іванов. Боже, як зараз йти додому, вже дванадцята. Мати приб'є.
(До хлопчика підходять хлопці.)
Ватажок. Пацан, дай запалити.
Іванов. Не палю.
Ватажок. А гроші є?
Іванов. Немає.
В а т а ж о к. А от ми зараз перевіримо. (Починають його обшукувати.) І справді грошей немає. Добре, що не збрехав. Але провчити треба.
Починають бити Іванова. Тікають.
 І в а н о в. Ну і як жити далі?

— Ми знаємо, що робити і до кого звертатися, коли щось негаразд зі здоров'ям. А як бути, коли болить душа? До кого звертатися у хвилину розпачу, коли весь світ навкруги, здається, відвернувся? Кому довіритися з тим, що не можна обговорити навіть з найближчими людьми? Ти можеш сміливо звернутися до соціальної служби району або міста, до шкільного психолога. Зателефонуй на телефон довіри. Ці служби анонімні. По¬радься з дорослим, якому ти довіряєш і який тебе не зрадить. Але не залишайся наодинці зі своїми проблемами. Певно, в Україні, так само як і в інших державах, ще далеко не завжди забезпечуються права, які декларують¬ся в Конвенції про права дитини та Законі «Про охорону дитинства». Але якщо ти знатимеш свої права, тобі легше буде захистити себе. Тільки не забувай — такі самі права, як і ти, має кожна людина. Реалізуючи свої права, давайте будемо намагатися поважати права інших, спробуємо поставити себе на їх місце. Спробуй це зробити — і ти поба¬чиш, як зміниться світ і люди навколо.
2.14 Колективна робота.
Кросворд
1 Документ з прав дитини прийнятий у Женеві у 1924 році (Декларація)
2  Документ з прав дитини , обов’язків до виконання державами – учасниками. (Конвенція)
3 певні можливості дитини , які захищає Конвенція ООН (Права)
4 назва організації з прав дитини ООН , яка захищає інтереси дитини (ЮНІСЕФ)
5 Людина віком до 18 років (дитина)

2.15 Метод «Ланцюжок»
Учні по черзі говорять по реченню даючи відповідь на запитання
1 Як добре , що наше дитинство надійно захищене.
2 мене захищають мої батьки.

І І І Підсумки уроку
Сьогодні на уроці ми вивчили наші права і свободи. Розглянули основні документи , які захищають права дитини і дорослої людини. Поділили ці права на певні групи і застосували їх в певних ситуаціях.
Оцінювання.
 ІV Домашнє завдання
*вивчити параграф підручника ;
*Чи згодні ви з висловом «Твої права закінчуються там , де починається ніс твого сусіда.» Аргументуйте свою думку прикладами із власного життя або життя ваших знайомих. 



Захист проектів «Право на освіту»

Мета: узагальнити знання учнів з теми право на освіту;
           розвивати вміння працювати самостійно і систематизувати матеріал;
         виховувати правову поведінку.
Хід УРОКУ
1 Організаційний момент 
Учитель знайомить учнів з ходом роботи на  уроці.
Проведення гри «Знайомство»
Протягом однієї хвилини підберіть слово, яке характеризує вас. Перша буква цього слова повинна збігатися з першою буквою вашого імені.
2 Актуалізація опорних знань та умінь учнів
Учите л ь. Як ви вважаєте, хто в школі господар? Тільки не треба гарячкувати та стверджувати, що ніяких прав не дісталося — суцільні обов'язки. Обов'язків у вас, звичайно, чимало, але багато й прав. Щоб із розумом та ефективно користуватися своїми правами, їх потрібно добре знати. Де ці права прописані? В яких документах зафіксовані? У Конвенції про права дитини та Законі України «Про освіту». Чому саме Конвенція про права дитини на першому місці? Тому що міжнародні договори та зобов'язання більш пріоритетні. Ваше перше право — це право на освіту. Ви щодня реалізуєте його на уроках.
3 Вивчення нового матеріалу
1 Для чого людині потрібне право на освіту?
2.  Як дитина може реалізувати своє право на освіту?
Учитель звертає увагу учнів на назву теми уроку (вона записана на дошці).
Сократівська бесіда
У чому полягає актуальність заявленої теми?
Чи актуальне це питання для випускни­ків середньої школи. Чому?
Чи існують у вас проблеми з реалізацією даного права?
Що вам відомо про право на освіту?
Де та від кого ви дізналися про існуван­ня для кожної дитини права на освіту?
Чи доводилося вам відстоювати своє право на освіту?

Презентація проекту «Право на освіту»

Слайд 1
Завдання освіти - розвиток дитини :
*Афінська школа
*Спартанська школа;
*Епоха відродження ;
*виникнення християнства ;
*Сучасна освіта.
Слайд 2
Освіта — основа духовного, соціального, економічного, культурного розвитку сус­пільства і держави. Мета освіти: всебічний розвиток людини як особи і вищої цінності суспільства.
Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов"язковою для усіх.
Конституція України. Стаття 53
Слайд З
   *Конституція України Стаття 53;
   * Закон України «Про освіту» 23.03.1999 р.;
   *Національна доктрина «Освіта України. XXI ст.»
Слайд 4
Особиста й суспільне в освіті
Освіта :
А)Створити ,розвинути , виховати ;
Б)Процес набуття знань , залучення до цінностей світової цивілізації ;
В) Оволодіння знаннями ;
Г) Виховання громадянина ;
Д) Зацікавлена особа ;
Е) Зацікавлена держава.
Це все основа для рівноправ’я громадян.

Слайд 5
Право на освіту :
*Пріоритет в бюджеті ;
* Загальний культурний розвиток ;
*відповідність міжнародним стандартам .
Це все гуманізація освіти.
Слайд 6
Структура освіти :
1 Дошкільна освіта і виховання ;
2 Загальна середня освіта ;
3 Позашкільна освіта і виховання ;
4 Професійно – технічна освіта ;
5 Вища освіта ;
6 Післядипломна освіта ;
7 Самоосвіта.
Слайд 7
Багатоманітність освіти :
Сімейна ;
 Державна ;
 Приватна ;
Заочна ;
Інша.
Слайд 8
Право на доступ до культурних цінностей
Культура .        ----  Збереження , захист і розвиток світових культурних цінностей.
Користування культурними цінностями.
Конституція України . Опанування культури.
Охорона цінностей.
Тривалий процес.     -----  інтелігентність.     -----    Внутрішня потреба
Слайд 9
Управління освітою
Горизонтальне самоврядування
1 Рада школи ;
2 Учні , батьки , діти ;
3 Загальні збори.
Вертикальне (державне ) управління :
1 Міністерство освіти ;
2 Обласні управління освіти і науки ;
3 Районні і міські управління освітою ;
4  Адміністрація школи.
Згідно із законодавством , освіта має бути такою , як ми побачили в презентації , - доступною, гуманною, незалежною Чи так це насправді? Попрацювавши у групах провівши «Мозковий штурм», спробуємо шляхом дискусії відповісти на ці актуальні для нас питання.
Робота в групах за методам «Мозковий штурм*
- Чи впливає гарна освіта на становище людини в Україні?
- Чи існують «непотрібні предмети» у школі?
- Як ви ставитеся до профільннх класів?
- Чи потрібна профосвіта у шкоті? Які професії ви б обрали?
- Що вам дає самоосвіта? У чому полягає роль учителя?
- Чи потрібна освіта всім бажаючим?
- Як ви ставитеся до нововведень у школі: семестрового навчання, тематичного оцінювання, 12-бальної системи, 12-річної освіти?
- Чи можете ви вільно вибирати ВНЗ?
(Відповіді учнів.)
 Метод «Прес»
Стаття 53 Конституції України проголошує право на безкоштовне здобуття вищої осві­ти у державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі. Чи не су­перечить існування платних навчальних за­кладів праву кожної людини на освіту? Чо­му? Аргументуйте свої відповіді, використо­вуючи метод «Прес». На обговорення вам надається 1 хв.
(Відповіді учнів.)
Робота з кейсом (кейс-технологія)
Учитель. Перед вами лежить опис ситуа­ції (кейс), пакет документів і питання, які допоможуть вам знайти реальний вихід зі створеної ситуації.
Неповнолітня няня
Марійка живе у невеличкому селищі, їй п'ятнадцять років, вона закінчила дев'ять класів. Марійка має трирічну сестру Настю та двох братиків-близнюків, якими випов­нився один рік. Батько дівчини працює водієм міжнародного автобусного маршру­ту. Оскільки зарплати батька не вистачає для утримання родини, мама працює на фермі. Батьки Марійки вирішили, що дочка не відвідуватиме 10-й клас, а наглядатиме сест­ричку і братиків і господарюватиме у хаті. Класному керівникові Надії Степанівні, яка відвідала сім'ю Марійки, батьки повідоми­ли свої аргументи, додавши, що якихось особливих здібностей та бажання вчитися у Марійки немає, а здобути освіту можна у будь-якому віці, якщо сама Марійка цього забажає. Дочка не сумує за школою, одно­класниками та вчителями, з якими досить часто конфліктувала. Удома потрібні няня і робочі руки, хоча домашня робота теж не дуже до вподоби Марійці, а ось братиків і сестричку вона дуже любить і добре їх до­глядає.
Запитання та завдання
- Проаналізуйте ситуацію. Чи згодні ви з рі­шенням і діями батьків Марійки? Чому?
- Чи повинна Марійка ходити до школи? Чому?
- Які засоби розв'язання даної проблеми ви можете запропонувати?
Робота в групах з документами, розв'язання поставленої проблеми, позиційний аналіз
Якою має бути школа?
Поміркуймо разом.
Учні 9-а класу 86 гімназії м. Харкова створюючи органи учнівського самоврядування, вирішили визначити свої права. Вони вивчили 2 розділ Конституції України, Закон «Про освіту», міжнародні акти, що стосуються дитини та її прав, і склали на цій основі перелік прав дитини, які вона може реалізувати у гімназії.
Ознайомтеся з цим переліком і визначте п'ять прав, які, на вашу думку, мають бу­ти головними у вашій школі і виконува­тися як учнями, так і вчителями.
Якщо ви вважаєте, що якихось прав не вистачає, допишіть їх.
Учні мають право:
- на освіту, що здійснюється високопрофесійними вчителями;
- на належний рівень матеріально-техніч­ного забезпечення навчального проце­су;
- на розвиток своїх здібностей і талантів;
- обирати профіль навчання;
- брати участь у конкурсах, олімпіадах, конференціях та інших заходах з різних предметів;
- отримати професійну допомогу праців­ників школи у разі потреби; оскаржити і перездати тематичну, се­местрову і річну оцінки;
- впливати на рішення вчителів та ад­міністрації, що безпосередньо стосують­ся учнів;
-        вносити пропозиції з питань організації та умов навчального процесу, відпочин­ку і побуту учнів;
- збереження індивідуальності, повагу до своєї особи, яка маже мати свій стиль поведінки та одягу:
- бути захищеним від усіх форм фізич­ного психічного насильства, образи або зловживань :
- вільно висловлювати свої думки й пере­конання, шукати, отримувати й переда­вати інформацію різними способами;
обирати й бути обраними до органів шкільного самоврядування.
(Відповіді учнів.)
 Шкала цінностей
Учитель. Оберіть, на ваш розсуд, 3 най­більш важливих для всіх права. Визначте се­ред трьох найбільш пріоритетний; № 1 — це і є те головне право, яке, на вашу думку, по­винне бути головними у вашій школі і пова­жатися як учнями, так і вчителями.
А зараз давайте помріємо. Уявіть собі, що відкривається нова сучасна школа і вас при­значили директором цієї школи. Ви маєте право встановлювати свої правила, створю­вати нові порядки, які, на вашу думку, сприя­тимуть здобуттю школярами гарної освіти і виховання.
Кожна група повинна створювати свій про­ект «Нова школа». Це школа, в якій би ви хотіли вчитися. У проекті можуть бути ві­дображені:
Емблема і девіз школи.
Правила шкільного життя.
Покарання в школі.
Чому і як би ви хотіли навчатися?
Ви можете внести до проекту будь-які влас­ні доповнення.
Потім групи представляють і захищають свої проекти.
4 Підсумки уроку
Учитель узагальнює відповіді учнів і робить  висновок про те, що здобуття повної загальної середньої освіти є як правом, так обов'язком кожного громадянина України, набуття освіти є умовою досягнення успіху у  житті.
5   Домашнє завдання
--   Опрацювати текст підручника
 --  Продовжити фразу: «Якби я був дирек­тором школи (начальником районного (міського, обласного) відділу освіти, Міністром освіти України), то для вдосконалення системи освіти в країні (області, школі) вжив би таких захо­дів


Тематичне оцінювання за темами «Закони в житті твоєї сім'ї» і «Твої права у трудових відносинах»

1.   Право законодавчої ініціативи належить:
а)   Верховній Раді України;
б) Кабінету Міністрів України;         .
   в)Голові Верховної Ради України;
   г)Президенту України;
   д)Національному Банку України;
   е)Голові Верховного Суду України;
   ж)народним депутатам України;
   з)усім громадянам, які досягли 21 року.
2.  За порушення трудової дисципліни можуть бути застосовані такі стягнення (два правильних варіанти відповіді): а)   зауваження;     б) догана; в) переведення на нижче оплачувану роботу;   г) звільнення;   д)  зменшення посадового окладу; е) позбавлення премії.      
3. Угоди від імені неповнолітніх осіб віком до 15 років та в їх інте­ресах учиняють:
а)  нотаріус;    б) неповнолітні самостійно;  в) органи опіки та піклування;
г)  батьки (усиновлювачі);  д)  піклувальник.
4.  Учасники цивільних правовідносин називаються:
а)  сторонами;         б)  об'єктами;       в) представниками; 
г) суб'єктами        д) власниками. 
5.  За законом до спадкоємців першої черги належать:
а)  рідні дядько та тітка спадкодавця;
б)   утриманці та діти спадкодавця;
в)  діти, чоловік (дружина), баба та дід спадкодавця
г)   батьки, діти та чоловік (дружина) спадкодавця;
д)  рідні брати та сестри спадкодавця.
6. В якому органі можна розірвати шлюб, якщо одного з по­дружжя засуджено за скоєння злочину до позбавлення волі на строк не менше трьох років?
а)  У церкві;
б)   у міській раді; 
в)  у районній держадміністрації;
г)   у суді;
д)  в органах реєстрації актів цивільного стану.
7.  Хто укладає правочини від імені малолітніх дітей до 14 років?
а)  Опікун;  б) батьки;   в) бабуся;   г) нотаріус;      д)    учитель;    є)   піклувальник.
8.  Що є часом відкриття спадщини?
а)  День складання заповіту;
б)  6 місяців після смерті спадкодавця;
в)  день смерті особи;             
г)  2 місяці після смерті особи;
д)  день реєстрації смерті у РАЦСі. 
9.  З якого моменту шлюб вважається припиненим у разі розірван­ня шлюбу судом? 
а)  3 часу подання заяви про розірвання шлюбу;
б)   з дня набрання чинності рішення суду про розірвання шлюбу;
в)  з часу постановлення рішення суду про розлучення;
г)   з реєстрації розлучення в органах реєстрації актів цивіль­ного стану;
д).. з часу укладання шлюбу.
10.    Як називається передача дитини в сім'ю на правах сина чи доч­ки, що здійснене на підставі рішення суду?
а)  Розлучення;  б)  усиновлення;  в) патронат;  г)       опіка;   д)   піклування.
11.    Випробування не встановлюються при прийнятті на роботу
осіб, звільнених:
а)  з державної служби;
б)  „за згодою сторін;
в)  із місць позбавлення волі;                        
г)   з органів прокуратури;
д)  у запас із військової служби.
12.    Які з підстав дозволять прийняти на роботу осіб віком від 14 до
15 років?
а)  Якщо особа не працює і не вчиться;
б)  особливих умов не встановлено;  
в)  якщо особа є сиротою;
г)   якщо це не заважає навчанню;
д)  якщо не шкодить здоров'ю неповнолітнього;

є)   якщо це необхідно для забезпечення підготовки молоді до праці












Немає коментарів:

Дописати коментар